Komunikacja wewnętrzna – niedoceniany aspekt integracji zespołu

Komunikacja wewnętrzna – niedoceniany aspekt integracji zespołu

Wciąż zbyt mało firm dba o komunikację między pracownikami. W niektórych przedsiębiorstwach, nawet tych niewielkich, dostęp do kadry kierowniczej jest wręcz ograniczany.

Tymczasem dobra komunikacja wewnętrzna jest podstawą do prowadzenia udanego PR-u wewnętrznego i tworzenia pozytywnego wizerunku, zarówno w oczach pracowników, a także ich rodzin i znajomych. Nie zapominajmy również, że dobrze skomunikowany zespół częściej i w większym stopniu będzie się angażował w sprawy firmy.

Dlaczego warto zadbać o komunikację?

Gdy ograniczamy pracownikom dostęp do informacji, to wprowadzamy swego rodzaju monopol na ich posiadanie. Uprzywilejowaną pozycję zaczynają zajmować osoby, które potrafią je zdobywać. Z kolei niedoinformowani pracownicy mogą być manipulowani poprzez plotki lub (w przypadku większych przedsiębiorstw) interpretacje mediów. Celem komunikacji wewnętrznej jest to, aby pracownik wiedział o firmie więcej, niż osoby postronne. Dzięki temu będzie mógł sam ocenić komunikaty napływające z otoczenia. Posiadanie odpowiedniej wiedzy i dostępu do informacji wpływa także na solidaryzowanie się z grupą, do której się przynależy – w tym przypadku jest to oczywiście grono pracowników danej firmy.

Jak zapewnić przepływ informacji w firmie?

Istnieje wiele narzędzi, które poprawiają komunikację wewnętrzną. Poleca się wydawanie biuletynu, kontaktowanie się z pracownikami za pomocą wiadomości elektronicznych oraz przeprowadzanie spotkań i zebrań. Pomóc mogą również prezentacje na monitory i/lub tablice informacyjne w korytarzach czy halach firmowych, intranet, plakaty itp. Narzędzia te należy dobrać w zależności od charakteru danej firmy oraz rodzaju przekazywanych informacji – z pewnością przyda się tu doświadczenie agencji.

Komunikacja wewnętrzna – niedoceniany aspekt integracji zespołu