Marketing mix, czyli zasada nie tylko 4p

Marketing mix, czyli zasada nie tylko 4p

Za pojęciem marketing mix kryje się połączenie kilku instrumentów, które decydują o wpływie marki na rynek konsumencki, a także są przedmiotem oceny w oczach klientów.

Jednym z teoretycznych przykładów omawianego pojęcia jest zasada 4p, czyli system uwzględniający cztery najważniejsze czynniki, które oddziałują między sobą: cenę, produkt, dystrybucję i promocję.

Czym są te pojęcia?

W marketingu produktem nie są jedynie rzeczy fizyczne, a wszystko, co rynek oferuje. Do produktów należą więc usługi, pomysły czy wydarzenia. Firma dopasowuje produkt zgodnie z oczekiwaniami klientów. Najważniejsze cechy produktu zależą od branży, jednak do podstaw zalicza się jakość, wygląd, opakowanie oraz czas gwarancji. Kolejny element zasady 4p to cena, czyli finalna wartość produktu. Końcowa zależy od innych ofert rynkowych, kosztów produkcji oraz od akcji rabatowych panujących w danym czasie. Dystrybucja funkcjonuje jako rynki, gdzie prowadzi się sprzedaż produktów, a także jako sposoby, którymi udostępnia się daną ofertę kolejnym odbiorcom. Ostatni element 4p to promocja, czyli działania marketingowe takie jak reklama, sprzedaż masowa i personalna oraz sponsoring.

Niekiedy zasada 4p rozszerza się o trzy dodatkowe elementy, do zasady 7p. Są nimi:

  • ludzie, czyli personel mający bezpośrednią styczność z klientem;
  • świadectwo materialne, będące zbiorem wszystkich charakterystycznych, materialnych wyznaczników danej firmy, od logo po sklepy stacjonarne;
  • proces, czyli wszystkie czynności obsługi klienta, zaczynając od promocji, poprzez ekspozycję i sprzedaż, a kończąc na serwisie.
Marketing mix, czyli zasada nie tylko 4p