Co to jest call to action?
Call to action (w skrócie CTA) to termin z dziedziny marketingu, który oznacza nakłonienie klienta do wykonania określonej akcji.
CTA jest tłumaczone na język polski jako wezwanie do działania – najczęściej chodzi tutaj o dokonanie zakupu lub odpowiedź na komunikat. Takie zachęty wykorzystuje się głównie na stronach internetowych i w e-mailingu.
Jak stworzyć call to action?
CTA to najczęściej krótkie hasło w formie przycisku na stronie. Pełni ono rolę przekaźnika lub też katalizatora, który przenosi z momentu podejmowania decyzji do konkretnego działania. CTA powinno mieć atrakcyjną formę. Po pierwsze, musi informować klienta o konkretnych korzyściach z wykonania akcji jako o sposobie na spełnienie własnych oczekiwań i potrzeb. Pokażmy klientowi, że kliknięcie w przycisk z CTA przyniesie mu wiele dobrego.
Po drugie, nie umieszczajmy w komunikacie żadnych informacji o warunkach do spełnienia; przykładowo mniej osób zapisze się na newsletter, jeśli już na początku poinformujemy chętnych o konieczności posiadania konta w danym serwisie. W CTA wyeksponujmy jedynie pozytywny efekt wykonania danej czynności.
Po trzecie, zadbajmy o dobrą widoczność przycisku na stronie, aby klient wiedział w co kliknąć. Obok CTA dobrze jest umieścić listę korzyści, jakie płyną z tego kroku lub opinie osób, które już skorzystały z danej oferty.
Warto stworzyć kilka różnych wersji call to action (tekstowych i kolorystycznych) i po kolei je testować – czasami jeden niewielki szczegół może spowodować, że liczba wykonanych czynności wzrośnie nawet kilkukrotnie.