Czym jest CSR?

Czym jest CSR?

Skrót CSR pochodzi od słów Corporate Social Responsibility, oznaczających Społeczną Odpowiedzialność Biznesu – koncepcję, w której szeroko pojęty interes społeczny jest jednym z elementów biznesowej strategii danego przedsiębiorstwa.

Przedsiębiorstwo, które prowadzi politykę CSR, powinno nie tylko dążyć do maksymalizacji zysku, ale robić to zgodnie z interesem społecznym. Oznacza to, że równie ważne, co osiągnięcie zysku, są np. inwestycje w zasoby ludzkie czy ochronę środowiska, działalność filantropijna, dobre relacje z interesariuszami oraz lokalną społecznością czy chociażby przestrzeganie praw pracowniczych. Warto podkreślić, że nakłady na tak rozumiany CSR powinny być traktowane jako inwestycja.

Stosowanie strategii obejmujących Społeczną Odpowiedzialność Biznesu posiada wiele zalet. Okazuje się, że w długofalowej perspektywie odpowiedzialna społecznie firma notuje większe zyski niż przed wdrożeniem tego modelu. Dzieje się tak z wielu powodów. Przede wszystkim praca w takiej firmie przyciąga, motywuje i utrzymuje najlepszych pracowników, co z kolei przejawia się wyższym poziomem świadczonych usług. Reputacja i wiarygodność firmy rośnie, co ma z kolei wpływ na napływ interesariuszy oraz ich kapitałów, a w konsekwencji na długotrwały i stabilny wzrost wartości przedsiębiorstwa. Poza tym wdrożenie strategii CSR obniża koszty funkcjonowania firmy, również dzięki wzięciu pod uwagę czynników związanych z ekologicznym zarządzaniem zasobami naturalnymi oraz energią elektryczną.

Zasady związane z CSR warto wdrażać opierając się o specjalne normy pomocne przy tego typu przedsięwzięciach. Za najpopularniejsze uznaje się SA 8000 oraz AA 1000. W bardzo dużym skrócie SA 8000 skupia się głównie na kwestiach pracowniczych, prawach człowieka oraz relacjach pomiędzy firmą a jej klientami oraz inwestorami. Warunki wstępne normy, których spełnienie jest konieczne do rozpoczęcia procedur implementacyjnych, dotyczą głównie elementarnych wolności i praw, zarówno pracowniczych, jak i ogólnoludzkich. Dopiero po ich spełnieniu można przystąpić do wdrażania normy. Z kolei AA 1000 odnosi się przede wszystkim do biznesu zrównoważonego oraz odpowiedzialności korporacyjnej, głównie w kontekście relacji na linii firma – rynek. Innymi słowy, w ujęciu normy AA 1000 firma stosująca zasady CSR powinna odpowiadać za wszystkie rynkowe działania, na które może mieć jakikolwiek wpływ, łącznie z wyborem tych kontrahentów, którzy również stosują zasady CSR.

Jeżeli Państwa firma nie jest jeszcze zarządzana zgodnie z zasadami CSR, wówczas warto jak najszybciej nadrobić niniejsze zaległości.

psiholog-copii-familie-sfatulparintilor.ro-pixabay_com