Czym jest marketing sportowy?

Czym jest marketing sportowy?

Marketing sportowy jest zespołem działań marketingowych, w których sport jest najważniejszym narzędziem do promocji towarów lub usług. W tym ujęciu marketing sportowy może dotyczyć różnych obszarów działań: marketingu przedsiębiorstw oraz usług i produktów, a także organizacji sportowych.

Czasami do powyższych rodzajów marketingu dodaje się jeszcze marketing sportu, czyli działania promujące jakieś wydarzenie lub dyscyplinę sportu na rynku do tej pory niezainteresowanym tego typu rodzajem działalności.

Marketing przedsiębiorstw jest prawdopodobnie najpopularniejszą odmianą marketingu sportowego. Przedmiotem jego działania jest promowanie konkretnych marek – firm, produktów, usług – za pomocą wydarzeń lub ludzi związanych bezpośrednio ze sportem. Najczęściej spotykaną postacią tego rodzaju marketingu jest sponsoring, przejawiający się np. reklamami na koszulkach, bandach reklamowych czy chociażby w nazwach obiektów sportowych. Ponadto w skład omawianych działań mogą wchodzić również tradycyjne reklamy lub promocje sprzedaży danego produktu, niekoniecznie związanego z samym sportem.

Marketing usług oraz produktów przyjmuje dwie różne formy. Jedna jest dość ściśle połączona z marketingiem przedsiębiorstw, ponieważ dotyczy przede wszystkim towarów oraz usług bezpośrednio związanych ze sportem. Są to akcesoria, ubrania, sprzęt, buty, elektronika itp. Jest to oferta skierowana głównie do konsumentów sportu oraz osób w jakikolwiek sposób zainteresowanych jego uprawianiem. Druga forma związana jest z promocją wydarzeń i uroczystości sportowych, nowych obiektów czy chociażby z zakupem pamiątek. W większości przypadków są to działania o charakterze lokalnym.

Marketing organizacji sportowych jest kierowany raczej do potencjalnych sponsorów. Polega on na stworzeniu przez daną organizację (klub, drużynę itp.) odpowiedniego wizerunku, na tyle profesjonalnego, że przyciągnięcie widzów oraz sponsorów nie będzie żadnym problemem. Oczywiście nic nie przyciąga widzów, a co za tym idzie sponsorów, lepiej niż odniesione w dobrym stylu zwycięstwo. Niestety, często jest ono niemożliwe bez początkowych nakładów finansowych. Dobry marketing organizacji sprawia, że zdobycie źródła finansowania jest znacznie ułatwione.

Nasza agencja marketingu i PR Solpin kieruje swoje usługi do wszystkich stron zainteresowanych szeroko pojętym marketingiem sportowym – zapraszamy!

soccer-92194_960_720