Najważniejsze cele Public Relations

Najważniejsze cele Public Relations

Budowanie wizerunku nie jest pustym hasłem, które niesie ze sobą duże wydatki. Jest za to konkretnym działaniem, podejmowanym przez specjalistów posiadających aktualną wiedzę z psychologii, marketingu i socjologii. To instrument komunikacji pozwalający na poprawę i poniesienie pozytywnego odbioru zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz przedsiębiorstwa czy instytucji. Jest działaniem zarezerwowanym wyłącznie dla osób doskonale poruszających się w tej tematyce, które posiadają stosowną wiedzę na temat specyfiki branży oraz obecnych mediów.

Najważniejsze cele Public Relations

Najważniejszym zadaniem PR jest właściwe, pozytywne oddziaływanie na przekonania i odczucia klientów, które ma skłonić ich do wyrażania przychylnych opinii. W tym celu informacje o oferowanych usługach lub produktach przekazywane są na zewnątrz organizacji. Najczęściej odbywa się to za pośrednictwem mediów lub tzw. liderów opinii czyli osób, które stanowią wzór do naśladowania. Korzystny wizerunek i nieposzlakowana reputacja w bliższym oraz dalszym otoczeniu pozytywnie wpływa na rozpoznawalność marki. Ważne, by budziła ona w odbiorcach poczucie zaufania. Dzięki temu firma stanie się wyborem zarówno pracowników, jak i klientów oraz potencjalnych inwestorów.

Trzy płaszczyzny działania w Public Relations

Eksperci w dziedzinie Public Relations działają jednocześnie na kilku płaszczyznach, które funkcjonują na zasadzie naczyń połączonych. Pierwsza płaszczyzna dotyczy celów zwanych ogólnymi i uniwersalnymi. Te stosuje się we wszystkich rodzajach działalności i mają one za zadanie kształtowanie opinii oraz budowanie pozytywnych relacji. W odróżnieniu od innej dziedziny zarządzania, jaką jest marketing, działania te są skierowane do wszystkich interesariuszy, nie tylko klientów. Docelowymi odbiorcami komunikatu są także pracownicy firmy, media, inwestorzy, różnego rodzaju instytucje, a także władze na poziomie regionalnym i krajowym.

Druga grupa to cele pośrednie tzw. operacyjne. W praktycznym ujęciu to m.in. badanie opinii, organizacja eventów, zbudowanie profesjonalnej strony internetowej oraz przyjaznego zaplecza w postaci blogów i bytności w mediach społecznościowych, a także budowanie relacji i porozumienia z konsumentami, ważnymi osobistościami czy partnerami handlowymi. Wcześniej wymienione kanały komunikacji mają stanowić rzetelne źródło informacji dla wszystkich interesariuszy firmy. Ważne, by przekaz został dostosowany do wcześniej zdefiniowanej grupy docelowej.

Wcześniejsze działania niejako generują cel trzeci, czyli końcowy. Tutaj specjaliści PR skupiają się na spójnej prezentacji, zbudowaniu więzi z pracownikami, podejmowania szerokiej współpracy z innymi podmiotami, a także przeorganizowanie struktur organizacji w perfekcyjnie działający mechanizm. Prowadzone na tym poziomie prace determinowane są przez profil działalności przedsiębiorstwa.