Co składa się na dobry brief marketingowy?

Co składa się na dobry brief marketingowy?

Brief to w zasadzie podstawowy dokument w procesie tworzenia kampanii reklamowej. Chociaż nie istnieje uniwersalny brief – pewne elementy muszą się w nim znaleźć zawsze.

Zawiera bowiem zestaw informacji dotyczących planowanych działań marketingowych; wyznacza, precyzuje i dookreśla zadania, jakie klient stawia agencji reklamowej.

Ogniwa dobrze skonstruowanego briefu

Brief, czyli po polsku „zwięzły” – dlatego wszystko, co jest określane w ramach briefu, powinno być maksymalnie treściwe. Podstawowy element to informacje na temat samej marki, znajomość jej mocnych i słabych stron, dzięki czemu możemy stworzyć koncepcję na wyróżnienie jej na tle konkurencji. Kolejny krok to wytyczenie celu działań promocyjnych, czyli odpowiedź na pytanie: dlaczego chcę wystosować właśnie taki komunikat do odbiorcy? Cele są różne – może to być reklama, promocja sprzedaży, umocnienie lub zmiana wizerunku, zwiększenie świadomości odbiorców na temat marki itd.

Bardzo ważne dla jakości briefu jest prawidłowe i dogłębne określenie grupy odbiorców, przy czym należy ustalić priorytety: dane dotyczące wieku lub zarobków przestały wystarczać, aby tworzyć kampanie odpowiadające na potrzeby konsumentów. Coraz większe znaczenie posiadają natomiast przekonania i wartości, z którymi odbiorcy się identyfikują. Szczegółowe dane, analiza i obserwacje powinny zaprezentować docelową grupę odbiorców właśnie w ten sposób. Pamiętajmy też, że brief warto uzupełnić o sugestię preferowanych środków przekazu, długości kampanii, a także informacje o pożądanej reakcji konsumenta. Im więcej dodatkowych załączników, tym agencja reklamowa będzie w stanie precyzyjniej spełnić oczekiwania klienta.

Co składa się na dobry brief marketingowy?