Jak budować relacje z mediami?

Jak budować relacje z mediami?

Odpowiednie relacje z mediami stanowią obecnie podstawę szeroko rozumianego public relations. To przekaz medialny kształtuje wizerunek organizacji, osoby, produktu lub wydarzenia. Jak każdy towar, również informacja musi zostać odpowiednio „opakowana”, żeby dotarła do jak największej liczby klientów. Wsparciem tu są pozytywne media relations.

Z tego względu przed podjęciem jakiejkolwiek współpracy z mediami warto skonsultować się z firmami oraz agencjami, które zajmują się taką działalnością na co dzień. Posiadają one doświadczenie konieczne do tego, żeby spontaniczny kontakt nie przerodził się w PR-ową porażkę. Należy sobie uzmysłowić, że pozytywna i zaplanowana obecność danego podmiotu w mediach zwiększy wiarygodność, przyniesie prestiż oraz pozytywny rozgłos, a także wytworzy wśród konsumentów poczucie zaufania.

W praktyce współpraca z dziennikarzami opiera się na przekazywaniu im rzetelnych informacji, aktualności dotyczących bieżących działań. Oznacza to, że zaufany dziennikarz lub grupa dziennikarzy są podstawowym elementem dobrych relacji z mediami. W jaki sposób do nich dotrzeć? Należy organizować odpowiednie eventy, udostępniać konkretne informacje na wyłączność, udzielać rzetelnych i przemyślanych wywiadów – innymi słowy przekazywać dziennikarzom wartościowe dla nich materiały. Ci z pewnością zrewanżują się tworzeniem odpowiednich treści.

Oczywiście warto podejmować również inne działania. Ekspercki komentarz w prasie lub telewizji, konferencja prasowa, posiadanie własnego rzecznika prasowego, medialna obsługa firmowych wydarzeń, takich jak konferencje, spotkania biznesowe na wysokim szczeblu czy przygotowanie konkretnej, dedykowanej informacji prasowej z pewnością będą również z korzyścią dla firmy.

Współpracując z mediami należy dokładnie analizować wizerunek, jaki trafia do odbiorców i monitorować wszystkie komunikaty, które nas dotyczą. Dobre media relations to nie tylko tworzenie kolejnych przekazów, ale również kontrolowanie ich ilości, rodzaju oraz częstotliwości. Nawet najlepsza kampania informacyjna może się obrócić przeciwko jej autorom, jeżeli tylko będzie zbyt agresywna lub za mało intensywna. Znalezienie złotego komunikacyjnego środka nie należy w tej sytuacji do najprostszych zadań, szczególnie dla kogoś, kto nie zajmuje się na co dzień media relations. Tym bardziej, że ogromną rolę we współczesnej komunikacji pełnią przekazy internetowe, które z definicji o wiele trudniej kontrolować, niż przekazy w radiu, prasie czy telewizji.