Reklama wizerunkowa a produktowa
Kreowanie wizerunku, a może polepszanie wyników sprzedaży? Obecnie coraz więcej firm odchodzi od wybierania jednej z tych opcji. Granica między reklamą wizerunkową a produktową zaciera się i staje coraz bardziej umowna. Chociaż wizerunek i oferta firmy są dwiema różnymi rzeczami, to pozostają one ze sobą w ścisłej zależności.
Jak dbać o wizerunek, a jak o reklamę produktu?
W podstawowym założeniu reklama wizerunkowa i produktowa różnią się między sobą zamierzonym efektem.
Pierwsza z nich ma zwiększyć rozpoznawalność marki i sprawić, by odbiorcy chcieli sięgać po jej produkty. Ma to duże znaczenie w przypadku firm produkujących towary, których wybór nie jest skrupulatnie zaplanowany. Dzięki temu uznajemy droższy napój gazowany za lepszy, nawet jeśli pod względem składu jest on taki sam jak ten, który stoi tuż obok na półce. Reklama wizerunkowa jest zazwyczaj podejmowana na wysoką skalę – stąd konieczność posiadania dużego budżetu. Ważne, aby dany odbiorca miał regularny kontakt z przekazem, a sama reklama powinna być możliwie dobrze wykonana.
Z kolei w reklamie produktowej główną rolę gra produkt. Wiemy wszystko o jego zaletach, znamy cenę, a w przypadku reklam w Internecie – możemy kliknąć w link prowadzący prosto do sklepu. Ten rodzaj reklamy jest świetnie dopasowany do firm z mniejszym budżetem, które nie chcą osiągać wysokich wyników u konsumenta masowego, lecz interesuje ich konkretna grupa odbiorców. Reklama spersonalizowana przynosi im odpowiednią korzyść, jednak nie zwiększa świadomości na temat marki tak dobrze, jak robi to reklama wizerunkowa.