Segmentacja w marketingu – czym jest i dlaczego warto ją stosować?

Segmentacja w marketingu – czym jest i dlaczego warto ją stosować?

Żadna firma nie jest w stanie stworzyć oferty, którą przekona do siebie wszystkich konsumentów. Mimo to warto, by dostosowywała swoje działania do oczekiwań dotychczasowych lub potencjalnych odbiorców. Dlatego żeby działać bardziej precyzyjnie, dzieli się klientów na grupy nazywane segmentami. Segmentacja rynku polega właśnie na tym, by wyznaczyć pewne grupy klientów zgodnie z obranymi kryteriami.

Jak dokonywać segmentacji i czemu jest ona opłacalna?

Kryteria potrzebne do wyznaczania granic danego segmentu mogą być bardzo różne. Należą do nich czynniki demograficzne związane z wiekiem, narodowością i pozycją społeczną odbiorców. Możemy pogrupować naszych klientów przez pryzmat osobowości – zainteresowań, stylu życia, a także zawodu lub hobby. Pod uwagę warto wziąć wykształcenie i sytuację finansową konsumentów.
Segmentacja może również wychodzić od produktu – z uwagi na to, jak jego posiadanie spełnia potrzeby klientów z danego segmentu. Przypatrzmy się produktowi od strony tego, jak często jest on nabywany lub co skłania kupujących do jego nabycia.

Segmentacja rynkowa niesie korzyści dla firmy, ponieważ pozwala dopasować ofertę do ścisłej grupy odbiorców – dzięki temu działania danej marki są bardziej skuteczne, co oczywiście zwiększa wyniki sprzedaży. Klient czuje, że jego potrzeby i pragnienia są ważne, a relacja między nim a marką osadza się na zaufaniu i sympatii.

Segmentacja to również działanie, które pozwala marce zauważać określone trendy – dzięki temu nie wypada ona z obiegu, lecz pozostaje świadoma reguł obowiązujących w danym momencie na rynku.

 Segmentacja w marketingu